Confettiquette
Confettiquette

 Partybutiken som har allt du behöver till festen från ballonger till inspiration.

Vett och etikett

Stor guide klädkoder till festen och bröllopet för henne

Bröllop, Vett och etikett, VideoConfettiquette

Klädkoder som fack, smoking, kostym - vad betyder de egentligen? Själva grundtanken med klädkoder för bröllop och fest är att de ska få gästerna att känna sig bekväma och rätt klädda för tillfället. Tyvärr upplevs dock ofta klädkoder som en djungel av ord fyllda av etikett och regler som man inte helt har koll på. Så här kommer en guide till vad som gäller för olika klädkoder för kvinnor.

1. Frack / Högtidsdräkt: Aftonklänning eller balklänning. 

Här är det långklänning i ett fint material som räcker ända ner till golvet som gäller. Klänningen ska vara festlig men modellen är väldigt valfri, du kan både ha med eller utan ärm, urringning eller hög hals. Den kan även vara tvådelad. Om det är bröllop med kyrkvigsel och man har bara axlar bör man ha sjal eller en liten jacka på sig i kyrkan. Aftonväskan bör vara nätt och elegant - smyckena kan du ösa på med. Här funkar allt utom kanske keramiksmycken. Om du bär handskar (vilket du endast gör vid ärmlös klänning) tas dessa av vid middagen.

2. Smoking: Smokingklänning

Till skillnad från frack kan du här välja längden på klänningen eller kjolen. Du kan även bära ett par eleganta byxor eller en bydress. Om du har en kort klänning bör den vara av ett lyxigare material, en enkel bomullsklänning är alltså inte passande. En långklänning bör vara av enklare material än en frackklänning. Du kan både ha en kort ärm och en lång ärm på din klänning/topp. Här kan du vara något mer nedtonad i accessoarer - även om det idag är vanligt att man glittrar upp sig ordentligt på smokingbröllop. 

3. Mörk kostym: Kjol eller klänning som går under knät

Mörk kostym: Kjol eller klänning som går under knät
Här bär du en klänning av elegantare tyg som slutar under knäet, dvs inte en kort klänning och inte en långklänning. Den kan vara i en enklare modell och gärna lite diskretare. Accessoarerna kan du själva välja efter tycke och smak men det är inte några glittriga tiaror som ska upp på huvudet här.

4. Kavaj

Kavaj är den enklaste av klädkoderna. Här kan du välja om du vill köra klänning, kjol, byxdress eller byxa. Här är det inte lika mycket glitter och lyxiga material som gäller utan något enklare modeller och utformningar. Det bör vara elegantare än vardagsklädsel, kjollängden ska vara knälång.
OBS! Om det är en formell fest innebär kavaj samma sak som mörk kostym.

5. Kostym

Kostym innebär utklädda inget annat så skriv det bara på inbjudan om det är en maskerad. På grund av att. vi har två typer av innebörd för ordet kostym i Sverige har man lagt till *Mörk kostym* då det är festklädsel som gäller. Om det nu är kostym och dessutom står ”mask för ansiktet” så är det viktigt att din kostym döljer din identitet. SPÄNNANDE tycker vi!!!

Blir en perfekt Cocktail-värd

Video, Vett och etikettLotti Staedler

Idag har vi åter lite tips från Confettiquette-studion att dela med oss av. Vi tänkte att ni ska bli riktigt bra på att bjuda in till cocktailparty. Men - vad är ett cocktailparty? Vad ska man bjuda på och vem ska man bjuda?

Cocktailens lilla svarta kommer här:

  1. Tidpunkt: Mellan 18:00-20:00, men kan givetvis på gå betydligt längre om anden faller på.

  2. Gäster: Blandningen är kung på en cocktail så bjud in allt ifrån grannar, nära vänner, kollegor till den där sköna bekanten.

  3. Bjuda på: Dryck och små tilltugg. Vi tycker detta är ett ypperligt tillfälle att öppna upp barskåpet. Om ni bjuder på drinkar ha minst två sorter där en är en riktig klassiker som Gin och Tonic eller Dry Martini.

  4. Hur mycket går åt på en 2 timmars cocktail?: Räkna med en halv flaska vin per person och om du bjuder på drinkar 1,5 drink i timmen.

  5. Bra att alltid ha hemma: Gin, Vodka, Rom, Massor av is, citron, sockerlag, soda vatten och ginger ale.

    Viktigt: Ha alltid hemma dubbelt så många glas som gäster!

Här kommer lite fler hjälpmedel som tar er till cocktailtoppen.

Topp 3 länkar för din cocktailplanering:

Hur mycket alkohol går åt: Evite
Gah - vad ska jag bjuda på för drinkar? Drinkoteket
Snittarna då? Hur gör jag dem? Elle Mat&Vin

Do's and dont's för bröllopsgäster

Bröllop, Confettiquette, Vett och etikett, VideoConfettiquette

I förra veckan gick vi igenom viktiga don’ts för brudpar och idag tänkte vi följa upp med tumregler för bröllopsgästerna att förhålla sig till. Får jag ta med mig barn? Hur dyr blir bröllopspresenten? Är det okej att ha mobilen uppe för att fota? Får jag sitta med min partner? Är det ok att välja och vraka i menyn? Vi går igenom allt detta så du vet vad som gäller!

Hur byter man efternamn när man gifter sig?

Bröllop, Vett och etikett, Tips, VideoKarin SundbergComment

Med bröllopet kommer vissa formaliteter som det inte alltid är så lätt att hålla reda på. Det kan vara saker som hindersprövning, eventuella äktenskapsförord eller för den delen - hur det egentligen funkar med efternamn? Här får du en genomgång om vad som gäller efternamnet vid giftermål.

Ansökan om byte av efternamn hittar du här.

(För dig som vill byta hela identitet finns info om förnamnsbyte här)

DIY: Enkla ooch snygga presentpåsar

Dekorationer, Present, Vett och etikettKarin SundbergComment

Vi älskar alla typer av presenter men det är alltid härligt när någon lagt tid på att göra själva paketet snyggt. Men här kommer en riktig skräll! Det behöver varken vara dyrt, krångligt eller tidskrävande att göra egna snygga - och enkla -paketinslagningar. Ett av de enklaste knepen för att fixa till presentinslagningen är att använda sig av enkla vita papperskassar (de kan du köpa på vilket kontorsvaruhus som helst) och sedan pynta dem efter behag. Du kan rita på dem, stänka färg, skriva en passande text eller pyssla dit något extra.

På första bilden har Thrifty&Chic gjort enhörningar genom att klippa ut horn och öron och sedan har hon målat dit ögonen. Så enkelt och perfekt till give-away på barnkalaset (eller vuxenmiddagen för den delen)

Och kolla vilken snygg glass-påse - eller de urfina giveaway-påsarna på Harry Potter-partyt!

DIY presentpåse med glass motiv och Harry Potter giveaway

Med tårtpapper får du till en superfin romantisk påse, passande för en liten gåva till brudtärnor kanske? Och sist men inte minst - sjöjungfru-påsarna! Vi MÅSTE ha Sjöjungfruparty snarast!

Presentpåse tårtpapper sjöjungfru dekoration kalas

Vett och etikett: hur ska man hålla sin drink korrekt?

Vett och etikettKarin SundbergComment

Som alla vet avslöjas mycket om ditt självförtroende när du rör dig genom minglet på ett party. På samma sätt avslöjar hur du håller en drink en hel del om just ditt självförtroende och din kunskap om dryck. Oavsett om du inte tycker det spelar någon roll att du krampaktigt pressar ditt vinglas med hela handen likt en gåstav eller balanserar ditt martiniglas med handflatan som en bricka så är det just de här detaljerna som kan avgöra om du får den där intervjun eller blir bjuden på den där härliga middagen. Så, hur ska man då hålla olika glas? Här kommer en snabb guide i vett och etikett; hur du håller olika drinkglas korrekt.

MARTINIGLAS

Visst är det lockande att hålla martinin i den stora inbjudande kupan, inte minst för att inte skvimpa glaset för mycket. Vi säger tydligt men bestämt: bort med tassarna! Att hålla kylda cocktails i kupan värmer innehållet snabbare än vad som är tänkt och är därför ett riktigt no no etikettmässigt. Om du har problem med balansen av glaset är det däremot helt okej att använda din fria hand för att stärka glasets fot underifrån.

VINGLAS

Precis som en martini, bör ett vinglas hållas i stjälken för att inte ändra temperaturen på det utsökta vinet.

BRANDYGLAS

För de flesta glas gäller regeln stjälk alltid, kupa aldrig dock inte för brandy. Detta glas hålls istället bäst med mitt- och ringfinger som håller uppe kupan underifrån (se illustration). Drycken i sig kommer att dra nytta av värmen från din hand som hjälper Brandyn att släppa iväg sina härliga aromer.

Bild från  Relish.com

Bild från Relish.com

Confettiquette Studio om Save The Date

Bröllop, Vett och etikett, VideoKarin SundbergComment

Här kommer den första i en, förhoppningsvis, lång rad videos där vi pratar om olika ämnen som vi tänker att ni kan dra nytta av. Eftersom vi brinner lite extra mycket för bröllop börjar vi med det som kickstartar bröllopskarusellen: Save the Date!

Har du frågor eller funderingar kring just Save the Date som du inte tycker vi svarar på här, kommentera på inlägget så svarar vi bäst vi kan!

Sammanfattningsvis:

Varför ska man skicka en Save the date?
För att boka ett datum, tjäna tid och förbereda gästerna (logistics are everything!)

När ska man skicka en Save the date?
6-8 månader innan bröllopet.

Vem ska man skicka en Save the Date till?
Alla som du till 100% vet att du kommer bjuda på bröllopet.

Vilken information ska en Save the Date innehålla?
När du ska gifta dig, var du ska gifta dig och vem det är som ska gifta sig.

Ska man skicka en Save the Date med mail eller post?
Det är allt vanligare att man skickar den med mail men vi slår ett slag för post!

I övrigt: Håll din Save The Date så enkel som möjligt för att vara tydlig och dessutom lämna utrymme för att utveckla temat till själva inbjudan.

xoxo

Lotti och Kakan

Halloween, Allhelgonadagen och Día de muertos – vad är det vi firar?

Vett och etikettKarin SundbergComment

Idag är det den amerikanska dagen för Halloween. Men denna vecka är det inte bara Halloween som firas utan även Allhelgonadagen och den mexikanska högtiden Dia de muertos. Så vad är skillnaden mellan dessa högtider? Här kommer en snabbguide:

Halloween

Firas alltid den 31 oktober i USA. Traditionen har sitt ursprung i en keltisk höstfest där eldar tändes för att vägleda de döda och skrämma bort häxor. Traditionen kom på 1840-talet till USA med emigranter från Irland. Idag firas högtiden med halloweenfester i form av maskerader och att barn klär ut sig i spökdräkter och går runt till sina grannar och frågar om bus eller godis. I Sverige firas högtiden antingen den 31 oktober men då 1 november inte alltid är en helgdag här så flyttar många firandet till fredagen samma vecka, i år alltså den 2 november.

Día de muertos

Día de muertos, de dödas dag är en mexikansk högtid då man tror att de döda kommer tillbaka för en dag. Förhållningssättet är något annorlunda än hur vi firar Allhelgonadagen. Här välkomnas istället de döda tillbaka för en dag. Genom att strö ut blommor så tror man att själarna ska hitta hem. Man sätter även ut mat som man tror att själarna kan dofta i sig. Día de muertos är framförallt en glädjefest där man dansar och hyllar de döda. De festande är sminkade och klädda som skelett - dock inte läskiga som vid Halloween. Día de muertos firas alltid den 2 november.

Allhelgonadagen

Allhelgonadagen infaller den 1 november och är den ursprungliga kyrkliga högtiden för firandet av helgon. Alla helgons dag är i Sverige den lördagen som infaller mellan 31 oktober och 6 november och då vi helt enkelt firar Allhelgonadagen. Söndagen efter Allhelgonadagen (i år den 4 november) är Alla själars dag. Då hedrar vi våra nära och kära som dött. Firandet går ut på att vi tänder ljus på gravar och för våra anhöriga som gått bort.

Vilka ska ni bjuda på ert bröllop?

Bröllop, Vett och etikettKarin SundbergComment

Frågan vilka ni ska bjuda på ert bröllop kan verka banal men ofta är det den frågan de flesta brudpar förr eller senare ställer sig. Så vart ska man dra gränsen, man har ju en budget och lokal att hålla sig till? Med vår lilla gästlisthjälpare hoppas vi kunna guida er lite i djungeln.

Det finns två grundregler när det kommer till att bjuda in till bröllop:

1. Det är er dag så det finns inga måsten.

2. Bjud med hjärtat! Om det är någon du tvekar på och har möjligheten att bjuda - gör det!

Gammal vän med lite kontakt

I vår gästlisthjälpare är en av frågorna: Har du pratat med personen på ett år? Det är en bra tankeställare i valet av gäster samtidigt som frågan inte tar hänsyn till känslomässiga band som att det är en gammal vän du känt hela livet. Då är frågan mer är det en person du vill fortsätta ha i ditt liv och som du annars skulle sakna just denna dag. Om svaret är ja på någon av frågorna ska du självklart bjuda denna person.

Vänners nya respektive

Nya partners till vänner är också en svår fråga - som regel, om möjligt: bjud alltid någons respektive. Sedan finns det ju alltid fallet att en nära vän precis har börjat data någon när ni skickar ut inbjudningarna. Vi föreslår att avvakta och efterinbjuda om kärleken visar sig varande. 

Save the Date

Save the Date är oftast jättebra att skicka ut till dom man bombsäkert kommer bjuda på sitt bröllop och tycker är A och O att de kommer. Givetvis är det trevligt för alla gäster att få en men om man är osäker på vissa gäster kan man avvakta och skicka endast inbjudan till dessa.

Efterinbjuda

Ni kommer alltid ha de där vännerna som ligger i gränslandet. Ni vill gärna bjuda dem för att ni gillar dem, men samtidigt umgås ni inte tillräckligt mycket och någonstans måste man dra gränsen. Arbetskamrater hamnar ofta under denna kategori. Knepet är att alltid beställa extra inbjudningskort så kan ni alltid efterinbjuda dessa ifall andra tackar nej. Kan verka oförskämt men med tanke på hur relationen antagligen ser ut blir den inbjudna oftast bara glad!

Är vi tillräckligt nära?

Så finns det dom där man bara gillar och vill ha där fast man inte känner varandra jättebra. Blir det konstigt då att bjuda dom på sitt bröllop? Svaret är nej – klart ni ska bjuda dessa personer om ni har möjligheten. Vem vet, ert bröllop är kanske just startskottet på en givande vänskap!

Jag har en jättestor släkt, min partner har inte det.

Här går givetvis 50 i 50 principen in. Då får din partner bjuda fler vänner om den vill det. Men kom ihåg det är er gemensamma inbjudningslista och inget annat!

Vilka ska ni bjuda på ert bröllop gästlistehjälpen

Guide: Att välja champagneglas

Vett och etikettKarin SundbergComment
guide champagneglas

Champagneglas är, som så mycket annat kring champagnens magiska bubblor, en liten vetenskap. Champagneglas finns i fyra klassiska utföranden: flöjtglas, tulpanglas, brett tulpanglas och coupe. Men är det bara en stilfråga vilket glas man väljer till sina bubblor? Åh nej, det är framförallt en smaksak. Här kommer vår enkla guide till hur du ska välja glas:

olika sorters champagneglas

Flöjtglas: Ett glas som bevarar bubblorna längre än de andra glasen. Passar till torra champagner.

Tulpanglas: Ettglas som släpper fram mer doft och smak vilket gör det utmärkt till mer fruktiga champagner.

Brett tulpanglas: Ett bredare glas än det klassiska tulpanglaset som därför släpper fram mycket doft och smak. Passar bra till vintagechampagner.

Coupeglas: Alltid festligt! Enda nackdelen är att bubblorna försvinner snabbt.

När vi ändå pratar champagneglas vill vi passa på att slå ett slag för champagnepyramiden, ett inslag som alltid höjer feststämningen! Till champagnepyramiden används endast champagne couper.

Mall för högtidlig middagsdukning

Vett och etikettKarin Sundberg
högtidlig middagsdukning

Aldrig känns det så viktigt att få dukningen rätt enligt konstens alla regler som vid högtidliga tillfällen som exempelvis bröllop och större jubileum. Här kommer Confettiquettes dukningsmall som bara är att skriva ut på A4 och lägga på bordet när det är dags att duka upp för att få den perfekta högtidliga middagsdukningen. Här kan du läsa mer om hur du får till den perfekta högtidliga middagsdukningen >

Ladda ner mall här >

Högtidlig middagsdukning

Bröllop, Fest, Vett och etikettKarin SundbergComment

Så har vi kommit till finalen av vår vett och etikettserie om dukning. Vi avslutar givetvis med tårtan på verket: den högtidliga middagsdukningen!

högtidlig middagsdukning

Vid en högtidlig middagsdukning är brödtallriken och brödkniven placerade ovanför gafflarna. Ovanför middagstallriken är dessertgaffeln och dessertskeden placerade. Glasen ställs i en triangel med vattenglaset ovanför middagskniven, rödvinsglaset snett ovanför vattnet och under det snett till höger ställs vitvinsglaset. Från vänster är gafflarna placerade i ordningen: salladsgaffel fiskgaffel och huvudrättsgaffel. Från höger är först soppskeden placerad och sen kommer fiskkniven följt av huvudrättskniven. På en högtidlig dukning är servetten alltid placerad på tallriken. Så våga bjud in till en riktig festmåltid nästa gång ni har något högtidligt att fira!

Smaklig Spis!

Dukning: Familjär middag

Fest, Vett och etikettKarin SundbergComment

Middagsdags! Härligt vem älskar inte att bli bjuden på middag? Givetvis vill du som värd och värdinna att även själva middagsdukningen ska kännas välkomnande för dina gäster. Här nedan kan du se hur du får till en familjär middagsdukning, dvs en dukning som består av allt för att få en härlig avslappnad middag tillsammans.

familjär middagsdukning

På en familjär middagsdukning har man alltid en huvudtallrik med en salladstallrik över. Till vänster ligger ytterst en salladsgaffel och sedan en gaffel till huvudrätten. På den högra sidan ligger huvudrättens kniv och en soppsked. Snett ovanför tallrikarna till höger står först ett vattenglas och sedan ett vinglas. På detta sätt finns allt du kan behöva för middagen framför dig på bordet.

Smaklig spis!

Dukning: Bankett och brunch

Vett och etikettKarin Sundberg
bankettdukning och brunchdukning

Banketter och bruncher har det gemensamt att man samlar ett flertal vänner till det dukade bordet, något vi på Confettiquette givetvis gillar då vi lever efter devisen "the more the merrier". Själva ordet bankett betyder egentligen "bänkat bord" och det man menar är en stor måltid vid en högtid. En bankett sker aldrig före klockan 12 på dagen. Brunch däremot står för frukostlunch och är ett amerikanskt begrepp. Brunch serveras mellan klockan 11-12 och avslutas klockan 15 och är ett enklare sätt att ordna fest.

Bankett- och brunchdukningen har en tallrik i mitten med servett på. Hur servetten är vikt är givetvis upp till värdinnan eller värden - så låt fantasin flöda. Gaffel läggs ut till vänster och kniv till höger. Utanför "huvudgaffeln" läggs en salladsgaffel, serveras en soppa som sidorätt läggs skeden utanför kniven. Förutom glas för vatten, vilket placeras uppe till höger, ställs vinglas fram till vänster om vattenglaset. Snett nedanför till höger om vattenglaset ställs en kopp för varm dryck som kaffe och te fram. En brödtallrik ställs fram ovan till vänster.

Smaklig spis!

Läs mer om hur du dukar till lunch >

Läs mer om hur du dukar till frukost >

9 saker att alltid ha hemma för den perfekta spontanmiddagen

Fest, Vett och etikett, TipsKarin Sundberg

Vem vill inte vara värden eller värdinnan som spontant bjuder in gäster till middag och ändå får den att kännas sådär avslappnat förberedd? Här kommer 9 enkla knep på saker att ha hemma för att alltid just kunna få till den där alldeles speciella touchen när du har middag.

1. Bordsplaceringskort

Ha alltid en hög med bordsplaceringskort hemma.Handskrivna placeringskort vid middagsbordet får alltid gästerna att känna sig speciella och välkomna!

2. Nötter, chips och popcorn

Så kallade dry snacks som chips, nötter och popcorn går alltid hem för hungriga gäster som väntar på middagen.

3. Ostbricka

Ha alltid hemma en blandning av tre goda ostar, fikonmarmelad och goda kex. När det kommer till ostarna ha gärna en hårdost som typ Gruyère, en mjuk ost som en klassisk Brie och en ost med lite mer drag i. På detta sätt kan du snabbt ställa fram den mest ljuvliga ostbrickan. Alltid uppskattat!

4. Stearinljus

Inget är så viktigt som stearinljus för att få till den varma välkomnande känslan. Skapa små kluster av ljusgrupper med både höga och låga ljus.

5. Mörk choklad och lyxiga kakor

Mörk choklad och fina kakor är perfekt att ha liggande hemma. Alltid uppskattade och ger en känsla av lyx när de ställs fram efter maten.

6. Förberedda Playlists

Ha alltid ett gäng förberedda spellistor med stämningsmusik som du bara kan låta gå i bakgrunden. Eller ännu bättre ta en titt på Confettiquettes spelliste-bibliotek för olika tillfällen :)

Till våra Spellistor >

7. Vin och mineralvatten

Ha alltid några flaskor vin och mineralvatten hemma (eller en kolsyremaskin - bättre för miljön!). Det går åt!

8. Servetter

Helt enkelt ett lager med pappersservetter av bra kvalité bör alltid finnas hemma. Ännu bättre är givetvis att alltid ha rena och strukna tygservetter att kunna ta fram ur linneskåpet, för den som nu har ett sånt ;-)

9. Blommor

Blommor är den bästa dekorationen. Även om de flesta av oss har som plan att jämt ha snittblommor hemma så förstår vi att det inte alltid är fallet. Det bästa är att man nu kan köpa riktigt snygga blommor i de flesta mataffärerna så det lätt är fixat!

Vi säger bara: tveka inte att bjud in!

Länkar till bilder: 1. Bordsplaceringskort, 2. Chips3. Ostbricka, 4. Ljus, 5. Choklad Macaroons,6.Music, 7. Vin, 8. Servetter, 9. Blommor

Mall för lunchdukning

Vett och etikettKarin Sundberg
lunchdukning

Lördag och vad passar bättre än att bjuda in dina vänner på lunch! Men hur var det nu igen skeden skulle ligga vid en lunchdukning? Här kan du ladda ner vår superenkla dukningsmall för lunch. Den är i A4:a format så det är bara att printa och spara för att sen lägga ut den på bordet och följ när du ska duka upp för lunchbjudningen! 

Dukning: Lunch

Vett och etikettKarin Sundberg
lunchdukning

En lunch kan bli så mycket mer än ett snabbt mål mat om man lägger ner lite energi på presentationen. För en klassisk lunchdukning kan man gå efter följande bordsdukning:

Tallriken, för lunch något mindre än en klassisk middagstallrik, placeras i centrum och gärna på en bordstablett, följt av en vikt servett till vänster. Gaffel läggs ut till vänster och kniv till höger. Om du serverar en mindre sallad som tillbehör läggs den gaffeln utanför "huvudgaffeln", serverar du en soppa som sidorätt läggs skeden utanför kniven. Glas för vatten eller annan måltidsdryck placeras uppe till höger medan eventuell brödtallrik ställs ovan till vänster.

Lunchen hålls av tradition mindre formell än exempelvis en middag så här kan man med fördel mixa och matcha färger och mönster för den avslappnad känsla.

Smaklig spis!