Confettiquette
Confettiquette

 Partybutiken som har allt du behöver till festen från ballonger till inspiration.

Intervju

Conversation med Tavets Henrik Wimrén

IntervjuKarin Sundberg
intervju med Henrik Wimrén på Tavet

Den som jobbar med event, framförallt i Stockholm med omnejd, kan omöjligt ha undvikit att springa på Henrik Wimrén på Tavet. Som en av de största uthyrarna av tält, möbler och porslin har de gjort sig kända för sin kreativitet och förmåga att lösa det mesta som efterfrågas. Jag (Lotti) har gjort flera bröllop tillsammans med Henrik och det kan verkligen gå i god för att Tavet går in helhjärtat för sina projekt - precis som Confettiquette!

Vi tog oss en mailvända med Henrik, det tog sitt lilla tag att få till alla svar men ska sanningen fram är vi glada att han hann svara överhuvud taget. (Vid ett tillfälle fick Henrik tipset att uppdaterar sin hemsida så fler kan hitta dit och få hjälp av dem. Henrik tackade vänligt med medgav att de nog inte hinner med fler kunder :-)

Confettiquette (C) Hej Henrik, hur är läget?

Henrik (H) Hej Lotti! Läget är fint! Hoppas det är detsamma med dig!

(C)Du är ju delägare och projektledare på Tavet - för den som inte vet, vad är Tavet?

(H)Tavet är ett företag som hyr ut utrustning till evenemang. Huvudsakligen tält, möbler och porslin. Vi bygger också alla möjliga komplexa konstruktioner som kommer därtill. Under vattnet, i vattnet, på vattnet eller i luften. Ingenting är omöjligt. Utmaningar är det bästa vi vet.    

(C)Varför startade ni Tavet?

(H)Jag hade jobbat i branschen ett tag och kände väl att det fanns mycket att förbättra. Så det liksom bara blev så.

(C)Vad skiljer Tavet från andra uthyrningsfirmor?

(H)Vi har en del lite exklusivare utrustning där vi sticker ut men vi är också den enda i branschen som kan ta ansvar för all hårdvara kring ett stort utomhusevenemang. Vi har allt man behöver under samma tak.

(C)Hur många fester har ni en större del i varje år?

(H)Svårt att säga, vi administrerar i alla fall totalt omkring 3000 ordrar per år. Vissa av dessa är bara lite möbler eller porslin som ska fram och tillbaka till en adress. Vissa, kanske ett hundratal är komplexa nog för att vi ska ha en projektledare inblandad.

(C)Vilken är den vanligaste produkten folk hyr?

(H)Jag skulle tro att det vi hur ut störst volymer av är vinglas och champagneglas. Räknat i antal. Räknat i pengar är det väl tält i olika former och utföranden.

(C)Om man tittar på exempelvis bröllop utomlands - vad ser du är den största skillnaden?

(H)Det byggs väldigt mycket fina evenemang utomlands men vi i Sverige är helt klart ledande när det kommer till säkerhet. Vi som leverantörer har hårda krav på oss från myndigheter gällande brand, utrymning och hållfasthet på konstruktioner osv. Det gör det också att det finns en ganska stor spridning prismässigt mellan oss som följer dessa regler och de som inte gör det. I Sverige kan man heller inte chansa när det kommer till värme och väderskydd. Det kan verkligen förstöra ett bröllop om gästerna sitter och fryser. De problemen har man kanske inte i samma utsträckning om man gifter sig på en mer tropisk plats. 

(C)Vad bör man tänka på om man väljer att hyra in och bygga upp ett tält för sin fest?

(H)Att man inte bygger tält hemma på tomten för att spara pengar. Tvärtom. Vi kommer och bygger upp en helt fungerande restaurang som används för en dag. Det är så klart att det är billigare och enklare att hyra en färdig lokal där allt redan finns.

(C)Vilka olika alternativ har man?

(H)Vi hyr ut ganska mycket tält som är helt transparenta, både tak och väggar. Det är väldigt fint och kräver inte så mycket dekor. Man släpper istället in naturen som dekor. Däremot ska man tänka på att det kan bli varmt om det är ett dagsevenemang. Sen finns det tält med riktiga glasväggar och dörrar. Man kan också välja till lining, det vill säga tyger i taket och på väggarna. Vi har också skaffat lite runda tält om man vill sticka ut ännu mer.

(C)Vad tycker du är viktigast när man väljer tält?

(H)Att man väljer en leverantör som har lite ordning på sina prylar och vet vad de håller på med. Varje sommar ringer det folk till oss i panik för att deras leverantör inte dyker upp och/eller har slut på material.

(C)Vilken grund-dekor bör man ha i tältet?

(H)Man måste ju så klart ingenting men matta och lite lining* gör en väldig skillnad för akustiken och trivseln. Det blir väldigt mycket mer ombonat.

(C)Har du varit med om någon riktigt knepig förfrågan?

(H)Vi byggde den gambianske presidentens 50-årsfest för två år sedan. Det var lite knepigt. 6000kvm tält och fanns inte en enda sak som gick att använda på plats. 45 containers med material åkte dit. Alltifrån 1MW elförsörjning till dekortyger. Jag var där i över en månad och jobbade 14 timmar om dagen i 36 graders värme. Jag drack 10 liter vatten om dagen och vi konsumerade så mycket solskyddsfaktor och handsprit att det tog slut i butikerna. Det evenemanget tror jag inte att vi kommer kunna matcha i komplexitet. Någonsin.  

(C)Finns det något man inte bör göra/räkna med?

(H)Glöm inte att räkna med värme från början. Sitt hellre lite trångt och hoppa över nåt annat. Ingen är glad på fest om man fryser.

(C)Vilket är ditt drömprojekt?

(H)Vladimir Putins 70-årskalas. :)

Du hittar Tavet och Henrik på www.tavet.se

*lining är tygning av tak och väggar. Utöver att det gör tältet mer ombonat kan det verkligen hjälpa till att bygga upp ett tema.

Bilderna nedan är från ett bröllop jag (Lotti) gjorde med Tavet i somras med country-touch på temat. Ett av de roligare projekten hittills!

bröllops tält Tavet
bröllops tält Tavet
bröllops-tält-Tavet-3.jpeg

Conversation med oktoberfestfixarna Kat & Eric

Fest, IntervjuKarin Sundberg
intervju med oktoberfest fixarna Kat och Eric

Som ni kunde läsa i lördags var vi alltså på en hejdundrande helg i Engelberg,en helg som kulminerade i en redig Oktoberfest. Vi tog oss ett snack med Kat och Eric för att höra hur det funkade att planera en fest på bortaplan.

Confettiquette (C): Hej Kat och Eric!

Vi var ju på er härliga helg i Engelberg i förra veckan som kulminerade i en stökig Oktoberfest. Vi tänkte passa på att kolla lite hur det är att planera en fest på distans. Nu är det såklart lite speciell situation med tanke på att Ski Lodge nästan är ett andra hem för er men vissa saker är ju ändå lite generella när man håller till på annan ort :-) Vad för saker måste man tänka på extra när man planerar en fest utomlands?

Kat&Eric (KE): Att göra allting i extra god tid, eftersom bara att ha lite mer avstånd än vanligt när man planerar festen gör att saker kan ta längre tid än vad man hade tänkt sig. En annan sak är att tänka på att hur man gör fester är väldigt olika mellan kulturer, så kolla och dubbelkolla med leverantörer av mat, ljud osv att ni verkligen menar samma sak. Kombo av email och telefon fungerade bra för oss!

C: Hur fungerar det när man bjuder till utlandsfest - vad tror ni folk förväntar sig att man bjuder på, hur tänkte ni?

KE: Eftersom den här festen var i Schweiz och många av gästerna småbarnsföräldrar, så ville vi vara ute i väldigt god tid för att alla skulle kunna hinna ordna barnvakt. Jag tror inte att det finns några givna förväntningar för hur man bjuder, men bra och rak information redan från början brukar hjälpa till på vägen.

C: När behöver man skicka inbjudan/save the date inför en utlandsfest?

KE:Småbarnsföräldrar som många var på denna fest, är troligtvis de mest uppbokade människor man kan bjuda. Vi tog det säkra och skickade ut i mars så att (nästan) ingen kunde tacka nej! :-)

C: Ni var ju värdar i flera dagar med både dagaktiviteter och kvällshäng - hann ni njuta själva? Hur ser man till att göra det?

KE:Ja absolut! Nu i efterhand skulle vi ha lagt ner ytterligare lite mer förarbete på festen, och sedan haft en plats på hotellet där alla aktiviteter, deltagare och tider var listade. Vi löste det genom en WhatsApp-grupp där hela festen var med för att kunna nå ut med snabb info, och alla kunde uppdatera under hela helgen vilket gjorde det extra kul. För vår del var helgen kanske ännu bättre än gästernas. Skitkul, helt enkelt.

C: Vad var roligast med att ha fest någon annanstans än "hemma”?

KE:Vi har själva tillbringat väldigt mycket tid i Engelberg och Schweiz, och det var roligt att få visa allt för ens bästa vänner. Alperna på sommaren är vackert som ett vykort - perfekt plats för att ha en fest med vänner.

C: Finns det något ni skulle gjort annorlunda såhär i efterhand?

KE: Nej, det blev en galet rolig helg som vi gärna vill göra om!

C: Vilket är ert bästa råd till någon som planerar att ha en fest utomlands?

KE:Att vara ute i god tid, förstå att det är ganska mycket att organisera för gästen själv och vara tydlig med information. Men framförallt: Gör det. Att vara iväg på samma plats med en grupp vänner var roligare än vad vi hade föreställt oss.

C:Vilket är ert bästa oktoberfestminne?

KE:När vi var 18 år gamla och stod i ett tält och dansade med 20 000 personer i München. Amerikanerna bredvid oss tyckte att vi fattiga studenter inte skulle betala en enda öl på hela kvällen. Tonårslycka.

C: TAAAACK för era svar och såklart för årets party <3

oktoberfest
confettiquestions

Bästa danslåt: Dance Wiv Me - Dizzee Rascal

Favoritcocktail: Whiskey Sour

Roligaste tidsfördriv: Jonglera med fjärrkontroll

Värsta partymiss: Prutta på dansgolvet

Fyra drömgäster på en middag: Sarah Silverman, John McEnroe, Anthony Bourdain, Micke Persbrandt

Bästa partytips: Maskerad! Allt blir roligare utklätt.

Mantra: Carpe Diem. Det betyder "fånga dagen" på latin.

vilka vill du äta middag med?

Fyra oerhört starka personligheter som gäster garanterar att man somnar sött vid läggdags, phu!